Social media w gastronomii

4 listopada 2016

 

Jeśli chcesz, aby Twój lokal gastronomiczny był odpowiednio wypromowany i lubiany przez klientów, to powinieneś wykorzystać możliwości jakie daje internet. Współcześnie, najwięcej czasu internauci spędzają na portalach społecznościowych, które z roku na rok stają się coraz bardziej popularne. To właśnie tam musisz dotrzeć, aby utrzymać zainteresowanie dotychczasowych klientów, a także pozyskać nowych odbiorców. Warto podzielić te media, bowiem każde z nich charakteryzuje się nieco inną specyfiką i wymaga innych działań.

 

FACEBOOK

 

Najpopularniejszy portal społecznościowy - zarówno w Polsce, jak i na świecie. Skupia ponad 1,6 miliarda użytkowników, w Polsce korzysta z niego ponad 14 milionów osób. Ze względu na największą "publikę", to właśnie na nim powinieneś skupić największą uwagę. Portal ten stwarza wiele możliwości promocji, od informowania o lokalizacji, godzinach otwarcia, poprzez wstawianie zdjęć czy publikacji menu. Więcej na ten temat możesz przeczytać w osobnym tekście poświęconym promocji lokali gastronomicznych na Facebooku.

 

TWITTER

 

Doskonałe narzędzie do zawierania interakcji z klientami. Jest to portal, który pozwoli Ci osiągnąć duży zasięg swoich wpisów, nawet jeśli liczba obserwujących nie powala na kolana. Wszystko to dzięki tzw. "hashtagom", których użycie pozwala zdziałać cuda. Z racji limitu znaków we wpisach, używanie krótkich zdań i poparcie ich hashtagami jest kluczowe. Jeśli wklejasz odnośniki do swojej strony internetowej lub innych miejsc, koniecznie skracaj je - pozwoli Ci to zawrzeć we wpisie więcej informacji. W odróżnieniu od Facebooka, przeważającą grupą użytkowników Twittera są firmy i osoby publiczne - dzięki temu dotrzesz do nieco innej społeczności.

 

INSTAGRAM

 

Najlepsza platforma do wstawiania zdjęć - umieszczaj tam przede wszystkim fotografie przedstawiające oferowane przez Twój lokal posiłki. Koniecznie dołącz do tego hashtagi, które są tam jeszcze bardziej popularne niż na Twitterze. Instagram to medium doskonale znane przez młodych użytkowników, dzięki temu zyskujesz kolejną, niezwykle dynamiczną grupę odbiorców. Dostosowując się do tego grona, regularnie wstawiaj nowe posty i zdjęcia.

 

PINTEREST

 

Szybko rozwijający się w Polsce i na świecie portal społecznościowy. Skupia zróżnicowane grupy odbiorców i stwarza duże możliwości prezentacji swojej oferty. Świetnie sprawdza się do publikacji zdjęć (zwłaszcza wnętrza lokalu). Pinterest zawiera wiele dostępnych inspiracji, które pomogą Ci również przy ewentualnej zmianie organizacji w Twoim lokalu. Portal ten cechuje się przejrzystym układem z wyraźnym podziałem na kategorie oraz dobrze widoczną wyszukiwarką - dzięki temu Twoi odbiorcy z łatwością Cię znajdą.

 

YOUTUBE

 

Własny kanał na tym portalu to doskonała forma promocji. Nie jest tajemnicą, że Youtube to najbardziej popularny, ogólnoświatowy serwis oferujący niezliczoną ilość różnego rodzaju filmów. Doskonałym pomysłem jest nagranie krótkiego filmiku, na którym wcielisz się w rolę gościa i wejdziesz do swojego lokalu - Twoi potencjalni odbiorcy będą mogli poczuć się jak u Ciebie w lokalu, siedząc wygodnie na kanapie w domu. Tego rodzaju materiał świetnie nadaje się na intro Twojego kanału. Nie ograniczaj się - wstawiaj tam zabawne filmiki, które mogą dotyczyć np. sposobu przygotowywania posiłków czy organizacji imprez okolicznościowych w Twoim lokalu. Youtube daje Ci sporo możliwości, z których powinieneś korzystać. Serwis ten rewelacyjnie współpracuje z innymi mediami społecznościowymi, umożliwiając szybkie i łatwe udostępnianie filmików.

 

***

 

Doskonałym pomysłem jest łączenie tych portali. Na swoich profilach możesz zamieszczać odnośniki do pozostałych kont na innych portalach społecznościowych. Pozwoli to Twoim odbiorcom na wybór najbardziej wygodnego dla nich sposobu zapoznania się z Twoją ofertą. Zadbaj także o odpowiedni wygląd Twojej strony internetowej - również tam umieść informacje o Twoich kontach w social media. Co ważne, wszystkie wymienione powyżej portale społecznościowe są doskonale przystosowane do urządzeń mobilnych. Jak wskazują prognozy, w ciągu kilku lat zdecydowana większość ruchu w internecie będzie się odbywać za pomocą smartfonów czy tabletów.

Social media w gastronomiiSocial media w gastronomiiSocial media w gastronomii