Komunikacja z klientem w gastronomii

25 listopada 2016

 

Prowadząc restaurację, kawiarnię lub inny lokal gastronomiczny, nie możesz osiadać na laurach. Nawet jeśli przez Twój lokal przewija się spora liczba zadowolonych klientów, powinieneś dołożyć wszelkich starań, aby nieustannie tę liczbę zwiększać. Zaniechanie działań może spowodować spadek zainteresowania miejscem, którym zarządzasz. Z pewnością doskonale pamiętasz powiedzenie, że "ten, kto stoi w miejscu, cofa się".

 

O jakie działania chodzi? Jednym z najważniejszych jest STAŁA komunikacja z klientem. Nie chodzi tutaj o codzienne zalewanie klienta niepotrzebnymi informacjami, które doskonale zna lub nie jest nimi zainteresowany. Ważne jest, abyś komunikował się z nim regularnie, ale nie nachalnie. Sam przecież otrzymujesz codziennie dziesiątki lub nawet setki zbędnych informacji pod postacią maili czy innych form.

 

Wcale nie musisz komunikować się z klientem bezpośrednio. Dysponujesz bowiem narzędziami, dzięki którym poinformujesz go o tym, czego chcesz, w sposób właściwy i lubiany przez niego. W czasach, gdy nie było jeszcze internetu ani innych nowoczesnych źródeł informacji, doskonale sprawdzały się informacje, umieszczane na witrynach wejściowych do lokali gastronomicznych. Współcześnie również jest to dobry pomysł na komunikację z klientem. Twoi lojalni goście, którzy odwiedzają Cię regularnie, będą mogli zobaczyć zamieszczone przez Ciebie informacje przejeżdżając obok Twojego lokalu lub też dowiedzą się tego od znajomych. Jest to też dobre rozwiązanie do komunikacji z potencjalnymi klientami.

 

Innym sposobem jest komunikacja poprzez bardziej nowoczesne formy kontaktu. Wykorzystaj siłę marketingu wirusowego i zamieszczaj informacje (rób to z wyczuciem, nie spamuj) w mediach społecznościowych. Jeśli Twoje profile na tych portalach są właściwie prowadzone, to masz dużą szansę na powodzenie. Więcej o social media w gastronomii możesz przeczytać w specjalnie poświęconym temu artykule.

 

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tradycyjnych form komunikacji z nowoczesnymi. Zapewne Twoi klienci są zróżnicowani pod względem cech społecznych, a zatem każdy z nich preferuje inną formę kontaktu. Oprócz wyżej wymienionych form kontaktu pośredniego, możesz również od czasu do czasu wykorzystać komunikację bezpośrednią, np. poprzez wysyłanie newslettera lub okolicznościowych maili (po uprzedniej zgodzie klienta).

Komunikacja z klientem w gastronomiiKomunikacja z klientem w gastronomiiKomunikacja z klientem w gastronomii